Szkoła została założona mniej więcej w czasie panowania cesarza Ōgimachi (1560-1586),
prawdopodobnie w późnym okresie Sengoku lub wczesnym okresie Azuchi-Momoyama. Centralnymi
postaciami w tworzeniu Enshin Ryū byli Hayami Nagato no Kami Enshin i Inugami Sakon no Shōgen
Nagakatsu, samuraje z obszaru Hikone w starożytnym kuni Ōmi (dzisiejsza prefektura Shiga). W
okresie Sengoku, w czasie panowania cesarza Ōgimachi, obaj mężczyźni byli członkami
Hokumen no Bushi, grupy wojowników mianowanej Strażą Imperialną. Ich głównym obowiązkiem
była ochrona cesarza i północnej bramy Gosho (cesarskiego pałacu w Kioto).
Inugami Sakon no Shōgen Nagakatsu studiował system kumiuchi zwany Hyōhō Kumiuchi Kenden ze
specjalistą kumiuchi Hayami Nagato no Kami Enshin i połączył ten system z „reiken”, stylem walki,
który był przekazywany w rodzie Inugami. Ten nowy styl, który prawdopodobnie wspólnie rozwinęli,
nazywał się Enshin Ryū lub Kumiuchi Hyōhō Enshin Ryū. Chociaż Hayami Nagato no Kami Enshin
uczył Inugami Nagakatsu swojego systemu kumiuchi, nie jest uważany za założyciela ryūha jako
takiego, ale zwykle mówi się, że był „doradcą”.
Kumiuchi kenden można najlepiej opisać jako system zbrojnego zmagania się na polu bitwy. Jego
przedstawiciele używali zarówno długich, jak i krótkich mieczy w połączeniu z technikami "zapasów".
Jedną z godnych uwagi kwestii odnośnie Hayami Nagato no Kami Enshin jest to, że niektóre źródła twierdzą,
że mógł on być w jakiś sposób powiązany z Takenouchi Ryū. Trudno jest zweryfikować, w jakim
stopniu jest to prawdą, gdyż nie ma odniesienia do tego w dokumentach Enshin Ryū. Enshin Ryū został
przekazany przez Inugami Nagakatsu swojemu synowi, Inugami Kyūshinsai Nagatomo, który został
drugą głową stylu i dalej rozwijał szkołę.
Inugami Kyūshinsai Nagatomo i Kyūshin Ryū
Inugami Nagatomo wykazał szczególne zainteresowanie technikami jūjutsu i jest uznawany za
twórcę własnego stylu zwanego Kyūshin Ryū Jūjutsu. W domenie Yanagawa w Kyūshū ten
system był również nauczany pod nazwą Kyūshin Ryū, ale przy zapisywaniu nazwy używano innych
znaków. Zgodnie z genealogią Enshin Ryū została przekazana Ito Sukebei Shigekatsu (trzecia
głowa), Ii Morimasa (czwarta głowa) i Tanahashi Goei Yoshisada (piąta głowa).
Inugami Gunbei Nagayasu
Inugami Gunbei Nagayasu, szósta głowa w linii Enshin Ryū i piąta głowa w Kyūshin Ryū, studiował
styl kumiuchi i jūjutsu swoich przodków pod okiem swojego wuja, Tanahashi Goei Yoshisada,
samuraja z okolic Hikone. Od czasów Inugami Gunbei Nagayasu historia Enshin Ryū jest raczej
niejasna. Niektóre źródła podają, że w dziewiątym roku Kyōhō (1724), w wieku dziewiętnastu lat,
Nagayasu udał się do Kioto, gdzie został uczniem Taki no Yūken z Kitō Ryū.
Prawdopodobnie pod wpływem Taki no Yūken, Nagayasu rozwinął swój własny system, który
kontynuował pod nazwą Kyūshin Ryū (chociaż czasami jest on również określany jako Inugami Ryū
Taijutsu). Inugami Gunbei nie był więc założycielem Kyūshin Ryū, jak często się przypuszcza, ale
prawdopodobnie znacznie zmodyfikował system. Jednak nieżyjący już Kobashi Nichikan Masanori,
poprzedni Sōke Enshin Ryū, uważał, że ten „odnowiony” Kyūshin Ryū nie został opracowany przez
Inugami Gunbei Nagayasu, ale przez jego brata Inugami Gundazaemona. Aby jeszcze bardziej
skomplikować sprawę, Watanabe Ichirō twierdzi, że Inugami Gunbei Nagayasu i Inugami
Gundazaemon to w rzeczywistości ta sama osoba i że Nagayasu zmienił swoje imię na
Gundazaemon. Jednak Watanabe nie jest konsekwentny, ponieważ w dwóch oddzielnych artykułach
przedstawił dwa różne zestawy dat narodzin i śmierci Inugami (w jednym artykule 1705-1780, a w
innym 1701-1771). Pozostaje więc możliwość, że Inugami Gunbei Nagayasu i Inugami Gundazaemon
to w rzeczywistości dwie różne osoby.
Z tego odnowionego Kyūshin Ryū wywodzi się wiele szkół. Należą do nich Kyūshin Ryū kenpō,
Ishikawa Kyūshin Ryū i Eguchi Ryū Jūjutsu.
Kyūshin Ryū trwało jeszcze przynajmniej przez okres Meiji, ale uważa się, że szkoła już nie istnieje.
Inugami Gunbei Nagayasu i Enshin Ryū do dziś
Inugami Gunbei Nagayasu był szóstą głową Enshin Ryū, ale od jego czasów było co najmniej
jedno pokolenie, w którym nie jest jasne, kto został szefem Enshin Ryū. Jednak jedno lub dwa
pokolenia później tradycję kontynuował Kobashi Shōbei Masahira, który włączył do niej Shindō
Munen Ryū; dlatego uważany jest za „modyfikatora” Enshin Ryū. Szkoła stawała się coraz bardziej
szkołą miecza (iaijutsu i suemonogiri) i w tej chwili jest głównie znana i nauczana jako taka w kilku
kierunkach. Jednak stare techniki miecza i jūjutsu Enshin Ryū nie zostały odrzucone. Aby odróżnić
oryginalną tradycję od odnowionej, oryginał określa się jako Koden Enshin Ryū.
Koden Enshin Ryū obejmuje również, oprócz „starej” metody kenpō (metody miecza), kumiuchi
kenden i kumiuchi hyōhō. System został przekazany przez Kobashi Nichikan Masanori Sensei tylko
jednemu uczniowi, jego najlepszemu uczniowi Tanaka Fumon, który obecnie zajmuje stanowisko
jedenastej głowy tradycji (jedenastego Sōke od czasu Inugami Sakon no Shōgen Nagakatsu i czwartego
w odnowionej Enshin Ryū).
Dziś kumiuchi hyōhō jest nadal nauczane, ale tylko dla tych uczniów, którzy mają wystarczające
doświadczenie w yawara, iaijutsu i kenjutsu. Z drugiej strony Kumiuchi kenden był rzadko
pokazywany do niedawna, a potem tylko w szkole przy specjalnych okazjach. Jednak, aby zachować
ten system dla przyszłych pokoleń, Sōke Tanaka zaczął uczyć kumiuchi kenden Koden Enshin Ryū
bardzo wyselekcjonowaną grupę uczniów, w tym jego córkę, Tanaka Midori, która najprawdopodobniej
zostanie jego następczynią. Jeśli tak się stanie, po raz pierwszy w historii szkoły kobieta stanie na
czele szkoły.
Midori Shihan, jak nazywa się ją w dōjō, rozpoczęła treningi sztuk walki w wieku dziewięciu lat.
Początkowo jej trening koncentrował się na iaijutsu Enshin Ryū i podstawowym jūjutsu, których uczyła
się pod kierunkiem jednego z bardziej zaawansowanych uczniów Tanaki – Sensei; później
studiowała również pod kierunkiem ojca. W wieku dziewiętnastu lat uczyła się kenjutsu,
naginatajutsu, bōjutsu, hanbōjutsu i shurikenjutsu. Obecnie posiada stopień kobudō shihan i
nadzoruje lekcje w dōjō, gdy Sōke Tanaka jest nieobecny.
opis z książki „Sztuki walki Japonii” autorstwa Serge Mola
Mobirise web maker - More info